Friday 24 August 2012

2 Choccy Cupcakes


Jeg har hatt et lite prosjekt gående i et par uker. Jeg ville prøve å lage en oppskrift for bare to cupcakes. For de gangene du får virkelig lyst på noe søtt, men ikke trenger å lage 12 cupcakes... Og det er også en god unnskyldning for å bake mer. Innspirasjonen kom etter å ha sett Bridesmaides filmen. Hvor Annie føler veldig synd på seg selv og lager seg kun en cupcake. Men hvem spiser bare en cupcake! Bare i Hollywood! Jeg begynte å titte litt på nettet og testet ut to oppskrifter jeg fant der. Men syntes de ikke ble så gode og luftige som cupcakes skal være. Så jeg satt i gang med mitt eget eksperiment, og på femte forsøk ble det riktig så godt! Det blir nok også flere typer oppskrifter for kun to cupcakes etter hvert også. For syntes dette var helt genialt. Så enkelt!
Det er bare og la bakebollen og kjøkkenmaskinen stå i skapet. Alt du trenger her er en liten skål. :) Hvis du har frosting i fryseren til overs fra forrige kaken du lagde er dette en perfekte muligheten til å bruke det opp. Hvis du ikke har frosting i fryseren, så har jeg lagt med en god oppskrift på en under.


2 Choccy Cupcakes
31g mel
6g kakao
42g sukker
15g romtemperert smør
35ml melk
17g egg
4 dråper vaniljeekstrakt

170 grader i 20 min
Bland alt det tørre. Ha i smørret og bland med fingrene til du får en konsistens som ligner sand.
Visp egget kjapt så det er lett å måle ut det du trenger. Bland så alt det våte og ha det i melmiksen i to omganger. Miks til alt er godt blandet. Hell så cupcake mixen i to former. Ca. 2/3 fulle.

Enkel Frosting
150g melis
50g romtemperet smør
20g kakao
20ml melk

Bland alt og visp i ca. 5 minutter. Frostingen blir mykere hvis du vispere den lengre. Dette blir for mye for bare to cupkaes, så putt restene i fryseren til neste gang.

No comments:

Post a Comment